Help    |    FAQ
Εκτός της «πράσινης ανάπτυξης» μένουν τα βιοκαύσιμα

bio

 

Εκτός της «πράσινης ανάπτυξης»  μένουν τα βιοκαύσιμα, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στους παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι βλέπουν τις μονάδες τους ουσιαστικά να υπολειτουργούν. Μάλιστα ο εθνικός στόχος που έχει τεθεί για συμμετοχή των βιοκαυσίμων στον τομέα μεταφοράς και είναι 5,75% μέχρι το τέλος της χρονιάς μοιάζει ανέφικτος αφού το 2009 η συμμετοχή ήταν μόλις στο 1,47%.

 

Στην Ελλάδα, η παρουσία των βιοκαυσίμων ως εναλλακτική πηγή ενέργειας εμφανίστηκε με το νόμο Ν.3423/2005, περί «Εισαγωγής στην Ελληνική Αγορά των Βιοκαυσίμων και των και των Άλλων Ανανεώσιμων Καυσίμων», χωρίς όμως να διακινηθούν ή να καταναλωθούν βιοκαύσιμα μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς, ενώ με τον ίδιο νόμο, καθορίστηκε και ο εθνικός στόχος 5,75%, έως 31 Δεκεμβρίου 2010. Επιχειρηματίες του κλάδου ζητούν την εφαρμογή του νόμου και όπως υποστηρίζουν μιλώντας στην «H Online» «την ώρα που οι κυβερνήσεις των άλλων ευρωπαϊκών χωρών αγωνίζονται να εναρμονίσουν τη νομοθεσία τους με την ΕΕ, τηρώντας την ευρωπαϊκή οδηγία, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται να μην συμπεριλαμβάνει τα βιοκαύσιμα στην «Πράσινη Ανάπτυξη», παρά μόνο την παραγωγή του 20% της ενέργειας από άλλες ανανεώσιμες πηγές έως το 2020.», Οι ίδιοι υπογραμμίζουν ότι «τα βιοκαύσιμα δεν αποτελούν προτεραιότητα στην πολιτική και επιχειρηματική ατζέντα της κυβέρνησης, ενώ δεν έχουν ακόμα καν ενταχθεί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως υπαγορεύει η ΕΕ. Τη στιγμή δε, που η προβλεπόμενη κατανομή παραγωγής βιοκαυσίμων τα προηγούμενα χρόνια δεν πραγματοποιήθηκε εντός ενδεδειγμένου ευρωπαϊκού χρονοδιαγράμματος, με αποτέλεσμα την δυσκολία απορρόφησης επαρκούς ποσότητας στην αγορά, κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου διαγκωνίζονται και μονάδες παραγωγής υπολειτουργούν. Αποτέλεσμα της αμέλειας, των παραλείψεων και των καθυστερήσεων εκ μέρους της ελληνικής κυβερνητικής πολιτικής είναι να παραμένει η Ελλάδα σε χαμηλά επίπεδα στην ευρωπαϊκή κατάταξη απορρόφησης βιοκαυσίμων και να μην συμβαδίζει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.» Κοινοτική οδηγία έχει θέσει ως στόχο τη συμμετοχή των βιοκαυσίμων στο 10% μέχρι το 2020. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε σχέση με την Ελλάδα έχουν κάνει βήματα ενσωμάτωσης των βιοκαυσίμων στους τομείς μεταφοράς:Η νέα ενεργειακή και κλιματική στρατηγική της Σουηδίας (Ιούνιος 2009) αποτελεί την πιο αισιόδοξη ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της ενέργειας και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο εθνικός στόχος της σουηδικής κυβέρνησης ανέρχεται σε 50% της παραγόμενης ενέργειας να προέρχεται από ΑΠΕ μέχρι το 2020, ενώ μέχρι το 2030 σκοπεύουν η χώρα να είναι πλήρως ανεξαρτητοποιημένη από τα ορυκτά καύσιμα κίνησης. Η Σουηδία με τη σταθερή και μακροπρόθεσμη ενεργειακή της πολιτική στοχεύει στην αποκλειστική χρήση ΑΠΕ μέχρι το 2050. Πλήρως εναρμονισμένη με την ευρωπαϊκή οδηγία και με την εφαρμογή υποστηρικτικών προγραμμάτων ενίσχυσης της ενεργειακής χρήσης, η οικονομική της πολιτική επιβάλλει υψηλά πρόστιμα για τις εκπομπές τοξικών αερίων ενώ προσφέρει σημαντικές φορολογικές διευκολύνσεις και προνόμια για τους χρήστες βιοκαυσίμων, φροντίζει να διατίθενται σε όλη τη χώρα και παράλληλα σκοπεύει στη στήριξη δημιουργίας ηλεκτρικών υβριδικών αυτοκινήτων, φιλικών προς το περιβάλλον.

Η Γαλλία, η οποία παραμένει στις πρώτες θέσεις παραγωγής και κατανάλωσης βιοκαυσίμων, προωθώντας την παραγωγή και χρήσης τους επίσης με οικονομικά κίνητρα, φορολογικές διευκολύνσεις και πρόστιμα για τους παραβάτες, έχει θέσει στόχο ενσωμάτωσης των βιοκαυσίμων στις μεταφορές 7% για το 2010, και 10% μέχρι το 2015. Στο πλαίσιο αυτό, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Peugeot δήλωσε ότι τα οχήματά της μπορούν να χρησιμοποιούν καύσιμα αναμεμειγμένα με 20 ? 30% βιοκαύσιμα. Η κυβέρνηση της Ολλανδίας, η οποία έσπευσε αμέσως να ανταποκριθεί στην ευρωπαϊκή οδηγία θέτοντας το στόχο 2% για το 2007 και 5,75% για το 2010, θεώρησε σκόπιμο να μειώσει το στόχο για το 2010 σε 4% προκειμένου να ασκήσει πιέσεις στη βιομηχανία βιοκαυσίμων να υποβάλουν τις κατάλληλες πιστοποιήσεις για την αειφορία των βιοκαυσίμων. Την ίδια στιγμή, η ολλανδική αεροπορική εταιρία KLM ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές εταιρίες που πραγματοποίησαν πιλοτικές πτήσεις με επιβάτες, χρησιμοποιώντας βιοκαύσιμα, στοχεύοντας στην ανάδειξή της ως πράσινης εταιρίας, φιλικής προς το περιβάλλον, συμβάλλοντας καθοριστικά στη μείωση των ρύπων στηριζόμενη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στον τομέα των ΑΠΕ στράφηκε δυναμικά και η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία ενέργειας στην Ευρώπη, Royal Dutch Shell, κάνοντας μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των βιοκαυσίμων, με στόχο τη διατήρηση της ηγετικής της θέσης και στον προσοδοφόρο και φιλικό προς το περιβάλλον τομέα των βιοκαυσίμων. Το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και αρκετά άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει αναθεωρήσει προς τα πάνω τα ποσοστά για την παραγωγή και την ανάμειξη των βιοκαυσίμων στα ορυκτά καύσιμα, ενθαρρύνοντας αυτή την πρακτική επιβάλλοντας πρόστιμα σε εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με τη σχετική οδηγία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Βρετανική εταιρία Bentley παρουσίασε το νέο «απόλυτο» μοντέλο που κατασκεύασε, τονίζοντας ότι μπορεί να λειτουργήσει και με βιοκαύσιμα. Δεν είναι τυχαίο ότι μια από τις σημαντικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Μ. Βρετανίας στρέφει την προσοχή σε μοντέλα που εκτός από τις εξαιρετικά υψηλές τεχνικές τους προδιαγραφές είναι φιλικά προς το περιβάλλον με τη χρήση βιοκαυσίμων. Ακόμη και η Βουλγαρία, η οποία παραμένει χαμηλά στην ευρωπαϊκή κατάταξη παραγωγής και χρήσης βιοκαυσίμων, έχει ανακοινώσει την συμπερίληψη στη βενζίνη και στο ντίζελ ενός ποσοστού βιοκαυσίμων της τάξης του 2% ως το 2011.

Πηγή: www.imerisia.gr